Molts cops sentim a dir que aquest nen o nena no s'integra a l'escola per això o per allò altre... Potser ens hem de parar a pensar un moment i més que voler "integrar" als alumnes (sovint ens podem referir als alumnes amb NEE), hauríem d'aspirar a INCLOURE, a treballar des de l'educació inclusiva, com a professionals. Perquè sovint s'utilitzen els conceptes d'integració i inclusió com a sinònims? Integrar és agregar alguna cosa a un tot. En canvi, quan parlem d'inclusió, i en concret d'una escola inclusiva, hauríem de parlar d'un centre que té un projecte d'atenció a la diversitat, sense necessitat de tenir alumnes amb NEE, sinó perquè inclou a tothom, a partir del respecte per les diferències.
És cert que el terme "inclusiu" és relativament jove, però és un terme que ha entrat a les nostres vides de manera radical, donant molt de joc; una sola paraula que porta implícits un gran seguit d'actuacions, estratègies, de valors, principis i creences sobre una manera d'actuar. I que s'ha difós a una gran velocitat, entrant a totes les escoles. De manera que tots apostem o volem apostar per una educació inclusiva. Però, realment la comunitat entén i practica l'escola inclusiva com a tal? Tenim les possibilitats i els recursos per a poder fer-ho?
Em sembla molt bona la teva reflexió. Crec que hauriem de començar pel professorat! No pot existir una inclusió educativa si partint de metodologies d'ensenyament que no estan obertes als canvis, si el propi professorat s'estima més que facis els suports fora amb de compartir un mateix espai d'ensenyament dins de l'aula. A qui s'exclou? A l'alumne/a? Al mestre de suport (PT, AL, AD)? O a tots dos?
ResponEliminaSi parlem d'una escola inclusiva, mai no s'hauria d'escoltar la paraula exclusió en cap dels agents educatius (ni mestres, ni alumnes ni altres professionals). Però com en tot, sempre hi ha centres i centres, professionals i professionals. Per tant, des de la meva poca experiència i des de la meva relativa ignorància, penso que en comptes de parlar d'exclusió, hauríem de parlar de com podem incloure, de quins recursos tenim per fer-ho, i de la manera de motivar al personal per tal de treballar vertaderament des de la inclusió. Gràcies per la teva reflexió Rosa.
ResponElimina